چگونگی تشخیص کالای اصل از تقلبی
یکی از نگرانیهای کاربران در هنگام خرید آنلاین، تقلبی بودن کالا است. در این مقاله به برخی از نکات مهم در شناسایی کالاهای غیراصل هنگام خرید و پس از دریافت کالا از فروشگاههای آنلاین اشاره میکنیم.
حال پرسش این است که کاربران چگونه میتوانند پیشاز خرید، از احتمال تقلبی بودن کالا و درصورتی که کالای موردنظر را خریداری کردهاند چگونه میتوانند از اصل بودن یا نبودن آن مطلع شوند؟ در این مطلب قصد داریم برخی از راههای تشخیص و شناسایی کالاهای غیراصل را آموزش دهیم.
پیش از خرید چگونه احتمال دهیم کالای موردنظرمان اصل نیست؟
بدون شک گام اول در خرید هر کالایی بهصورت آنلاین، جستوجو و انجام بررسیهای کامل روی محصول موردنظر در سطح وب است؛ بهخصوص اگر آن محصول بهای گزافی داشته باشد، اهمیت چنین کاری دوچندان میشود. بخش عمدهای از این بررسیها را ازطریق امکاناتی که فروشگاههای آنلاین فراهم میکنند میتوان انجام داد. در ادامه طی چند مرحله برخی از نکات مهم که میتوانند در تشخیص محصول اصل از غیراصلی مفید واقع شوند، اشاره میکنیم.
۱. بررسی محصول از وبسایت سازنده
اولین اقدام، بررسی وجود محصول موردنظر در وبسایت سازنده است. برخی از محصولات افزونبر نام، یک کد محصول مشخص و یکتا دارند که با جستوجوی آن در سطح وب میتوان به اطلاعات و جزئیات دقیق آن دست یافت. معمولاً کد محصول یا شماره مدل را میتوان در بخش مشخصات فنی کالا در سایت فروشگاه پیدا کرد. پساز یافتن محصول در وبسایت سازنده باید مشخصات فنی درجشده را با مشخصات فنی اعلامشده توسط فروشگاه مقایسه کنید تا مغایرتی وجود نداشته باشد.
۲. نظرات و تصاویر ارسالی کاربران از محصول
مواردی که در بالا گفته شد برای شناسایی محصول غیراصل درواقع کافی نیستند چراکه ممکن است تصاویر و مشخصات، تمامی آنچه که درمورد محصول موردنیاز است ارائه نکنند یا تعداد آنها کم باشد. حتی ممکن است تفاوتهایی میان محصول فیزیکی که به دست خریدار میرسد مشاهده شود که آن را در سایت فروشگاه نمیتوان مشاهده کرد.
در این وضعیت مهمترین ابزاری که بهکمک خریدار میآید، نظرات خریداران و بررسی عملکرد فروشندگان است. شاید بتوان گفت تجربههای کاربران از محصول، بهترین و آسانترین راه ارزیابی آن است. البته در این روش نیز باید نکاتی را مورد توجه قرار داشت. اول از همه اینکه یک محصول ممکن است چندین فروشنده داشته باشد از این رو باید عملکرد فروشندگان محصول و امتیازی که دارند را از لیست فروشندگان بررسی کنید و سفارشهای بدون مرجوعی را نیز مدنظر قرار دهید.
افزونبراین بررسی دیدگاههای کاربران در فروشگاههای اینترنتی خارج از کشور، اگر بتوانید همان کالا را دقیقاً با همان مشخصات در این فروشگاهها پیدا کنید هم خالی از لطف نیست. این کار در زمانی مناسب است که کالای موردنظر شما نظرات اندکی دارد یا هیچنظری درمورد آن ثبت نشده است. اگر گزارشهای مبنی بر اصل نبودن کالا زیاد باشد یعنی در بازار نمونههای تقلبی آن زیاد است بنابراین باید در خرید آن محصول کمی محتاطانهتر عمل کرد و بررسیهای بیشتری در مورد آن انجام داد.
۳. بررسیهای ویدیوئی و تصویری کاربران در شبکههای اجتماعی
اگر نظرات فروشگاه نتوانند کمکی بهشما کنند، بهتر است سری به شبکههای اجتماعی بزنید. با جستوجو در وبسایتهایی چون ردیت و توییترو یوتیوب احتمالاً نتایجی را در مورد کالای موردنظر خود خواهید یافت که شامل تصاویر و اطلاعات بیشتری از کالا و بستهبندی آن میشود که میتواند دید بهتری از اینکه یک محصول اصل چه مشخصههایی دارد به شما بدهد.
بررسیهای ویدئویی در اولویت بعدی قرار دارند. در سطح وب، ویدئوهای مختلفی از جعبهگشایی محصولات وجود دارد که در این ویدئوها اقلام داخل جعبه، طرح روی جعبه و لیبلها بهوضوح مشخص میشوند. ویدئوهای بررسی به شرط اعتبار منبع میتوانند معیار مناسبی برای مقایسه آنچه در مورد کیفیت و عملکرد محصول گفته میشود با دیدگاه خریداران آن محصول از فروشگاه باشند.
۴. جستوجوی کلیدواژههایی در مورد مقایسه محصول غیراصل با اصل
همانطورکه گفتیم، روشهای گفتهشده در مورد همهی کالاهای موجود در بازار یکسان نیست. در این گونه موارد با جستوجو کردن عباراتی مانند How to identify fake from original یا How to distinguish fake from original و در دنبالهی آن نام کالای موردنظر، ممکن است نتایجی را پیدا کنید که به شما در تشخیص محصول غیراصلی کمک کند. برخی از وبسایتها خصوصاً در مورد کالاهایی که تشخیص نمونهی غیراصل آن کاری دشوار است، راهنماییهای بسیار سودمندی دراختیار کاربران میگذارند.
حتی در برخی موارد، خود سازنده در وبسایت خود این راهنماییها را ارائه میدهد. برای مثال سامسونگ صفحهای را برای تشخیص نمونهیهای غیراصلی هدفون AKG سامسونگ از نمونهی اصلی بهصورت متنی و تصویری اختصاص داده است.
پس از خرید کالای موردنظر، چگونه به اصل بودن یا نبودن آن پی ببریم؟
اگر محصولی را خریداری کردهاید، روشهایی که درمورد تشخیص اصل بودن یا نبودن آن بهکار میرود، بستگی به نوع کالا دارد. بااینحال تعدادی از این روشها میتوانند در بیشتر محصولات کارآمد باشند که در ادامه بهترتیب به آنها اشاره میکنیم.
۱. بررسی ظاهری بستهبندی
بستهبندی برای بسیاری از تولیدکنندگان از اهمیت خاصی برخوردار است. شرکتهای تولیدی معتبر، اصول بازاریابی را حتی در مورد بستهبندی محصولات نیز بهکار میگیرند، از اینرو به آن بسیار بها میدهند و برای آن استانداردهای خاصی تعریف میکنند. بنابراین اگر محصولی را از برند مطرحی خریداری میکنید، اصول مشخصی در مورد بستهبندی آنها رعایت شده است.
بررسی بستهبندی محصول شاید مهمتر از خود محصول باشد چراکه اطلاعات و نکات کلیدی را فاش میکند که حتی از روی خود محصول شاید نتوان به آنها پی برد. بهتر است قبل از انجام بررسیهای ظاهری، با استفاده از راهکارهایی که در مراحل قبلتر اشاره شد، تصاویری از بستهبندی آن محصول را در سطح وب پیدا کنید و سپس موارد زیر را در محصولی که به دست شما رسیده است بررسی کنید.
لوگوی سازنده
گاهی اوقات لوگوی برندها حاوی نکات ظریف یا مشهود است که در بستهبندی محصولات غیراصل میتوان متوجه مغایرت لوگوی درجشده با نمونهی اصلی شد. برای مثال از نظر کشیدگی، دفرمه بودن، ضخامت حروف یا شکل خاص یک حرف و حتی تغییراتی که شرکتها در لوگوی خود ایجاد میکنند. برای مثال لوگوی سامسونگ دیگر آن زمینهی آبی رنگ را ندارد، اما همچنان احتمالاً محصولاتی را دربازار خواهید یافت که روی جعبهی آنها لوگوی سامسونگ با زمینهی آبی رنگ درج شده است.
فونت و سبک نوشتههای روی جعبه
تولیدکنندهها عموما از یک یا چند فونت مشخص برای محصولاتشان استفاده میکنند. جهت اطلاع از این مورد میتوانید جعبهی سایر محصولات آن برند را مشاهده و با محصولی که خریدهاید مقایسه کنید. گاهی اوقات از این فونتها در وبسایت خود نیز استفاده میکنند. افزونبر این طرز نوشتهشدن یا سبک متون روی جعبه نیز مهم است. برای نمونه بهمثال زیر دقت کنید. محصول غیر اصلی از فونت سبک استفاده کرده و فاصلهی بین حروف نیز زیاد است. اطلاعات درجشده در پشت جعبه یا کنارههای جعبه را نیز از این نظر بهدقت بررسی کنید.
صحت و سقم اطلاعات درج شده روی جعبه
اطلاعات درجشده روی جعبه را با اطلاعاتی که در سایت تولیدکننده موجود است، مطابقت دهید. این اطلاعات شامل علائم تجاری، برخی مشخصات اجمالی، اطلاعات تماس و استانداردهای محصول میشود.
طرح کلی بستهبندی
با وجود مواردی که در بالا اشاره کردیم، برخی محصولات غیراصل در بازار وجود دارند که در بستهبندی آنها از نظر موارد ذکر شده هیچ مغایرتی با بستهبندی یک محصول اصل دیده نمیشود، در این گونه موارد باید کمی ریزبینتر باشید، طرح و کیفیت کلی چاپ و جعبه را ارزیابی کنید. برای مثال رنگرفتگی، کمرنگ یا پررنگ بودن طرحهای گرافیکی و تراز نبودن نوشتهها و حاشیهها میتوانند نشانههای غیراصل بودن کالا باشند.
۲. بررسی اقلام موجود در بستهبندی
همانطورکه در بالا اشاره کردیم، تولیدکنندگان حداقل یک کاتالوگ یا بروشور را بههمراه محصول ارائه میدهند. برخی از آنها در وبسایت خود، اقلامی که همراه محصول ارائه میشوند را ذکر میکنند. همچنین بروشور محصول را میتوان از نظر فونت، کیفیت چاپ و اطلاعات نوشتهشده ارزیابی کرد. محتویات داخل جعبه نیز باید از نظر منظمبودن و قرارگیری هر یک از اقلام در محل صحیح، دستهبندی اصولی و سلامت ظاهری بررسی شوند.
۳. استعلام اصالت محصول ازطریق شماره سریال یا کد تولید در سایت سازنده
برخی از سازندگان در وبسایت خود بخشی را برای اطمینان از اصلبودن محصول اختصاص دادهاند. برای مثال محصولات شیائومی دارای برچسب اعتبار سنجی (Authentication Label) هستند که روی جعبه درج شده است و با خراشاندن آن یک کد ۲۰ رقمی مشخص میشود که با وارد کردن آن در این صفحه میتوانید از اصل بودن محصول مطمئن شوید.
۴. استعلام شرکت سازنده از طریق آدرس مک (MAC) بلوتوث یا وایفای در محصولات دارای ارتباطات بیسیم
اگر کالایی را خریداری کردهاید که از تجهیزات ارتباطات بیسیم مانند بلوتوث یا وایفای بهره میبرد، با بررسی MAC Adderss بلوتوث و وایفای میتوانید به سازندهی آن پی ببرید. هریک از سازندگان برای استفاده از تجهیزات بیسیم باید گواهی آن را دریافت کنند ازاینرو برای هرسازنده شناسهی مشخصی درنظر گرفته میشود که درعین منحصربهفرد بودن، نام سازنده را در خود دارد. کالاهای غیراصل نمیتوانند از گواهی برندهای دیگر استفاده کنند و این روش خوبی است که میتوان بهتقریب بالایی از اصل بودن کالا اطمنیان پیدا کرد.
برای این کار باید مک آدرس این دسته از کالاها را ازطریق اپلیکیشنهایی که امکان شناسایی مک آدرس دستگاههای متصلشده به گوشی هوشمند را فراهم میکنند بدست آورید. معمولاً خود این اپلیکیشنها نام سازنده یا Vendor را نیز مشخص میکنند اما اگر مشخص نبود، میتوانید با کپی کردن مک آدرس و جستوجوی عبارت MAC Address Vendor Lookup در وبسایتهایی که امکان استعلام مک آدرس را فراهم کردهاند، نام سازنده را مشاهده کنید.
درنظر داشته باشید که راهکارهای ارائه شده در مورد همهی محصولات و برندها بهطور یکسان صدق نمیکند؛ ما در اینجا بیشتر سعی کردهایم با استفاده از روشهای متداول و ارائهی مثالهای تجربی، دید مناسبی از شناسایی اصالت ابزار و لوازم جانبی دیجیتال ایجاد کنیم.
تشخیص کالای تقلبی از اصل|تشخیص اصل از تقلبی|هندزفری akg اصل و تقلبی|نحوه تشخیص کالای اصل از تقلبی
پرسشهای متداول
قبل از خرید محصول از چگونه از اصل یا غیر اصل بودن آن مطمئن شویم؟
قبل از خرید بهتر است این موارد را در نظر داشته باشید : بررسی محصول از وبسایت سازنده، نظرات و تصاویر ارسالی کاربران از محصول، بررسیهای ویدیوئی و تصویری کاربران در شبکههای اجتماعی و… .
پس از خرید کالای موردنظر از، چگونه به اصل بودن یا فیک بودن آن پی ببریم؟
بررسی ظاهری بستهبندی، بررسی اقلام موجود در بستهبندی، استعلام اصالت محصول ازطریق شماره سریال یا کد تولید در سایت سازنده و … . جزئیات مربوط به هر کدام از این موارد را در زومیت به صورت کامل میتوانید مطالعه کنید.
در همین سایت می توانید مطلب بهترین کابل شارژ برای گوشی های اندرویدی را نیز بخوانید.